דף הבית » מדוע משחק הוא חשוב
עולם הדמיון
ילדים קטנים בסביבות גיל שנתיים וחצי ומעלה, מתחילים לאהוב מאוד משחקי דימיון. בדרך כלל אלו יהיו משחקים סביב הכנת אוכל במטבח או קניות בסופר. אם זה בנים אז נהגים של מכוניות או חיקויים של אנשים משמעותיים אצלם בחיים כמו אחד ההורים, גננת אהובה, סבתא או סבא, דוד או דודה, גיבור על ועוד. דרך החיקוי של אחת מהדמויות, ניתן הרבה ללמוד על איך אנחנו המבוגרים, מעבירים את המסרים לילדים ואיפה כדאי לשפר ואיפה כדאי לשמר.
מי רוצה לשחק בקבלת שבת?
ילדות בדרך כלל אוהבות לשחק בגננת וסייעת ובמיוחד בקבלת שבת. הילדה מתחילה לסדר את הבובות סביב השולחן, כהקבלה לילדים בגן שיושבים סביב שולחן קבלת שבת. הילדה בדרך כלל לוקחת את כל האלמנטים של קבלת שבת כמו מפה, פמוטים, כיפה ומטפחת ראש.
לפי הדרך שהיא מציגה את המשחק אפשר ללמוד על איך היא רואה את הסיטואציה בעיניה כשהיא נכנסת לדמות של הגננת או הסייעת. היא יכולה ללטף את הראש של אחת הבובות, לנשק, להגיד "כל הכבוד על ההקשבה. כל הכבוד על איך שבירכת" ועוד כל מיני מילות עידוד.
בין לבין, שהילדה משחקת אפשר להשתתף לאחר שהיא תחליט איזה תפקיד נראה לה הכי טוב עבורנו. במהלך המשחק אפשר לשאול שאלות מכוונות כמו –
"את אוהבת קבלת שבת? את אוהבת להיות אימא שבת?, את אוהבת את האש של הנרות? רוצה לעבור ולתת לילדים לטעום מהיין?" ועוד כל מיני שאלות מנחות שיגלו לנו מה הילדה באמת אוהבת לעשות, האם היא מפחדת ממשהו? את מי מהילדים בגן היא מאוד אוהבת ועוד.
למה חשוב לשאול את הילדים?
דרך מה שהילדה תענה מתפתחת שיחה. שיחה מטבעה להתפתח ולגלוש לעוד נושאים שמתוכם יכולים לצאת משפטים כמו –
"אני אספר לך סוד, אבל לא תגלי לאף אחד, נכון?" במשפט כזה יש המון כוח. שכן הילדה כבר מרגישה שהיא יכולה לסמוך עלינו, היא יכולה לספר לנו סוד וזה לא בהכרח משהו מסתורי וגדול אלא רק מה הדובון אוהב לאכול… אבל עצם זה שהיא סומכת עלינו מראה שהיא מוצאת לנכון לשתף אתנו פעולה שתוביל לקרבה והקרבה תוביל לתחושת ביטחון ועצמאות.
ומה לגבי הבנים? מה הם אוהבים?(בד"כ)
כמובן שגם אצל הבנים ניתן ללמוד הרבה כאשר הם מעוניינים לשחק משחק דימיון בחיקוי של אחד הדמויות האהובות עליהם כמו גיבור על כלשהו. לדוגמא – הילד יכול להפוך את הבית עם מכוניות ועוד משחקים על הרצפה ולהגיד –
"מפלצת גדולה וחזקה השתלטה על העיר, ואני הגיבור החזק ילחם בה ואנצח אותה בעזרת הכוחות על שלי!" השאלה הראשונה שנשאלת לאחר אמירה כזאת היא – "מה הם כוחות העל שלך? איך נראית המפלצת? אתה לא מפחד ממנה? למה אתה אוהבת להיות גיבור על?
על פי שאלות מכוונות, דוגמת אלה, אפשר להכיר את השאיפות של הילד למשל, הוא רוצה שיהיה לו כוח מקפיא ואז מתפתחת שיחה על מה דווקא מקפיא? או לחילופין הוא יכול לענות שיש לו כוח אש, אז למה דווקא אש? מה אש עושה? ועל פי תשובותיו אפשר להבין מהם הפחדים שלו, המטרות שלו, ולמה חשוב לו להיות חזק.
כמובן שגם בסיטואציה כזאת כדי להשתתף במשחק כשהוא בוחר את התפקיד עבורנו כמו למשל להיות העוזר של גיבור העל או דווקא אדם שנקלע לצרה וצריך עזרה מהגיבור על. כל תפקיד שהילד יבחר עבורנו יהיה מעולה כי ככה ניפתח אחד מול השני ונכיר עוד יותר את עולמו העשיר של הילד.
משחקים מכווני מטרה
מעבר להנאה שיש במשחקי דימיון, כאשר רוצים לבדוק את יכולות הלמידה של הילדים, את סקרנותם וחקירתם כדאי גם לשחק איתם במשחקים ממוקדים כמו למשל משחק זיכרון שמותאם לפי גיל כמובן. כאשר הילד יצליח להתאים זוגות על פי זיכרון, הוא כמובן ישמח וירצה לשחק עוד. אבל מה יקרה אם הוא דווקא יתקל בקושי שהוא לא מוצא זוגות? או שאולי הוא לא זוכר? האם הוא ירים ידיים ויוותר או שאולי ההיפך, יגלה עקשנות שתוביל לניצחון?
כמובן כשנזהה קושי שמוביל לוויתור, נתערב ונעודד לנסות שוב. ונסביר שעצם זה שמנסים ומתמידים מגיעים בסוף לתוצאות נפלאות ולא מיד מוותרים. אם כן על ידי המשחק ניתן לגלות את קווי האופי המתפתחים אצל הילד כמו סקרנות או חוסר סקרנות. סבלנות ולמידה.
דפי צביעה ויצירה משותפים
דרך מעניינת נוספת שניתן לראות את העולם דרך עיניהם של הילדים, הם באמצעות דפי צביעה. כבר במעמד בחירת נושא הדפי הצביעה כדאי לשתף את הילדים בבחירת התמונה ולא לקבוע להם באופן שרירותי. שיתוף הפעולה בבחירת התמונה מקנה לילד תחושה שרואים אותו, ששואלים אותו, שהוא חלק בלתי נפרד מהחלטה ושדעתו חשובה. רגשות אלו מקנות המון ביטחון בקשר בין הילד להורה.
באתר פרינט קידס ניתן לבחור מהמגוון הרחב שיש באתר דפי צביעה בנות כמו נסיכות, נסיכות דיסני, דמויות מצוירות נפלאות שבנות אוהבות, חיות מצחיקות, חדי קרן עם קשת בענן ועוד. כמובן שיש גם דפי צביעה בנים כמו גיבורי על מוכרים, דמויות אהובות מסדרות ומסרטים, מכוניות, חיות ועוד.
אם כן לאחר בחירת התמונה, הגיע הזמן לצייר בצבעים. מרגע זה אנחנו מגלים על הילדים שלנו אילו צבעים הם הכי אוהבים, האם הם אוהבים צבעוניות? האם יש בהם סקרנות לנסות, ולערבב שני צבעים כדי לקבל אחד? ובכלל כדאי שיצבעו את דפי הצביעה שלהם כאוות נפשם, כך מתפתחת שיחה סביב הציור כשהילד מסביר למה דווקא הוא בחר לצבוע בצבע מסוים ולא מה שבדרך כלל מקובל, מה שמראה על יצירתיות מצדו.
לסיכום – למה כדאי לשחק עם הילדים
אם כן צביעת דפי צביעה, משחק דימיון או משחק מכוון יכולים לגלות לנו הרבה מאוד על הילד. השותפות שנרקמת בינינו לבין הילד מקרבת אותנו עוד יותר, מלבד העובדה שאנחנו כהורים אוהבים את ילדינו אלא באמצעות המשחק אנחנו באמת נחשפים לאופי שלו, למה שהוא אוהב, לחלומות שלו ואפילו עם הזמן הוא מגלה לנו את הסודות הכי כמוסים שלו.
מלבד להנאה הרבה במשחקים שמפיקים גם הילדיםוגם המבוגרים, נוצר קשר ייחודי, צחוקים וחוויות רק שלנו עם הילד וזה לנצח. ילדים זוכרים תמיד את הרגעים האלה של ביחד.
הקרבה שנוצרת בזכות המשחקים גורמת תחושת ביטחון אצל הילד שכן הוא מרגיש שההורה הוא אכן מישהו שהוא יכול להישען עליו וללמוד ממנו. ילד זקוק לאהבה וביטחון כדי שהוא יגדל ויתבגר ויהיה מבוגר אחראי ואדם טוב.